26 دسامبر 2023- محققان مدل جدیدی را پیشنهاد کردند که نشان می‌دهد اختلال در ویرایش RNA در سلول‌های بتای پانکراس ممکن است باعث شروع یک پاسخ التهابی مشابه با مراحل اولیه دیابت نوع 1 شود. این دیدگاه جدید، باور دیرینه ی درگیری ویروسی را به چالش می کشد و پیامدهای بالقوه ای را برای درمان ها و معالجات ارائه می دهد.

مطالعه ی اخیر توسط محققان دانشکده پزشکی هاداسا، دانشگاه بار-ایلان و دانشگاه واندربیلت،الگوی جدیدی را برای مراحل اولیه دیابت نوع 1 (T1D) ایجاد کرده است که علت جدیدی را پیشنهاد می‌کند که شامل عفونت ویروسی نمی‌شود.

دیابت نوع 1، یک بیماری خودایمنی است که تقریباً 10 میلیون نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد، به موجب آن سیستم ایمنی به سلول های بتای تولید کننده انسولین در لوزالمعده حمله کرده و آنها را از بین می برد. در غیاب انسولین، غلظت گلوکز در خون افزایش می یابد و منجر به عوارض زیادی می شود. این بیماری که معمولا در دوران کودکی تشخیص داده می شود، نیاز به درمان مادام العمر با انسولین دارد. یک مدل پیشرو برای اینکه چرا دیابت نوع 1 ایجاد می شود این است که این بیماری با عفونت ویروسی شروع می شود، که در افراد با استعداد ژنتیکی باعث حمله ی خود ایمنی به سلول های بتا می شود. این موضوع توسط اطلاعات گسترده از جمله شناسایی یک پاسخ ضد ویروسی در مراحل اولیه بیماری پشتیبانی شده است. پیامدهای این دیدگاه بسیار گسترده است. به عنوان مثال، استفاده از درمان ضد ویروسی را برای جلوگیری از T1D پیشنهاد می کند. با این حال، علیرغم چندین دهه جستجو، ویروس عامل این بیماری هنوز شناسایی نشده است.

این تحقیق که توسط پروفسور یووال دور، دکتر اگنس کلوچندلر و چندین دانشجوی دکترا انجام شد و این هفته در مجله ی Cell Metabolism منتشر شده است، مدل جدیدی را برای چگونگی توسعه T1D معرفی می‌کند و پاسخ ضد ویروسی را بدون نیاز به عفونت ویروسی توضیح می‌دهد.

محققان فرآیندی به نام ویرایش RNA را مطالعه کردند که مولکول‌های RNA درون زا را که روی خود تا می‌شوند و RNA دو رشته‌ای را تشکیل می‌دهند، از بین می برد. از آنجایی که RNA دو رشته‌ای مشخصه بسیاری از ویروس‌ها است، چنین مولکول‌هایی اغلب به اشتباه توسط سیستم ایمنی به عنوان نشانه‌ای از یک ویروس مهاجم تشخیص داده می‌شوند و باعث ایجاد یک پاسخ ایمنی مضر می‌شوند. محققان دریافتند که وقتی ویرایش RNA در سلول‌های بتای لوزالمعده دچار اختلال می شود، بدن یک حمله التهابی عظیم را انجام می‌دهد، سلول‌های بتا را از بین می‌برد و در نهایت منجر به دیابت می‌شود، با ویژگی‌هایی که به طرز چشمگیری شبیه T1D است.

علاوه بر این، آنها کشف کردند که سطوح بالای گلوکز خون این حمله التهابی را تقویت می کند، که نشان دهنده یک چرخه معیوب است که در آن تخریب سلول های بتا منجر به دیابت می شود که التهاب مخرب را بیشتر می کند. به طور قابل توجهی، یک تحقیق مستقل اخیراً کشف کرده است که نقص‌های ارثی ژنتیکی در ویرایش RNA افراد را مستعد ابتلا به چندین بیماری خود التهابی از جمله T1D می‌کند که نشان‌دهنده ارتباط با T1D واقعی انسان است.

دکتر اگنس کلوچندلر گفت: تحقیقات ما با ارائه ی شواهد قانع‌کننده نشان داد که اختلال در ویرایش RNA در سلول‌های بتا می‌تواند باعث ایجاد یک پاسخ التهابی شبیه به مراحل اولیه ی دیابت نوع 1 شود. این دیدگاه جدیدی را برای چگونگی توسعه T1D با مفاهیمی برای استراتژی های پیشگیری و درمان ارائه می دهد.

او افزود: شناسایی ارتباط بین RNA دو رشته ای طبیعی در سلول های بتا، التهاب و دیابت دیدگاه جدیدی را در مورد T1D باز می کند: الگوی "دشمن درونی"، بدون نیاز به عفونت ویروسی خارجی به عنوان رویداد محرک این بیماری. "

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20231226/New-model-links-RNA-editing-glitch-to-early-stage-type-1-diabetes.aspx